Vadå demokrati?

Idag när jag satt på lektion så funderade jag på hur vi ungdomar påverkas av politiken? Jag gick in på olika ungdomsforum och kollade vad de flesta skulle rösta på. Det var ju rätt uppenbart att ungdomarna vill åka billigt kollektivt, få ett jobb m.m. Bland de populäraste partierna så fanns bl.a. miljöpartiet och socialdemokraterna. Ändå var det väldigt blandat då alla väljer efter hur beroende de själva är av partiernas argument.

Det är väldigt svårt, det där med demokrati. Fastän jag tycker att det svenska valsystemet fungerar bra så är det ändå hur svårt som helst att veta vilka man ska rösta på! Inget parti är felfritt, men inte heller ett självklart val? Kanske för vissa, men hur skulle det vara om ungdomar hade till en viss del mer makt? Det kanske är därför folk är ointresserade av politik? För att de blir missförstådda, eller för att politikerna gör "fel"? För en sak jag faktiskt har lärt mig i detta projekt är att politik egentligen är kul och en bra sak som jag tycker att fler borde engagera sig i. Men tack vare politiker och maktkamp så har det kanske blivit nått som många inte orkar bry sig om? Är det verkligen så här det känns att va fri? Med allt detta - så är min politiska åsikt ännu oklar.


Detta är en låt som vänder sig till ungdomar och deras "situation", men även om hur det är ute på gatorna bland folket. Texten är bra, och låten faller många unga i smaken (efter att ha läst kommentarerna).

Kommentarer
Postat av: rektor

Vad roligt att du tagit med en låt på din blogg så här!

2010-09-16 @ 22:01:15
URL: http://skiljeborex.blogg.se/
Postat av: ange

din blogg är grym :D

2010-09-16 @ 23:33:40
URL: http://angelinasliiife.blogg.se/
Postat av: aa

svar: tack :D

2010-09-17 @ 16:54:12
URL: http://angelinasliiife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0